a tots i totes els alumnes de segon de batxillerat, que han treballar molt per arribar on volien. I els qui no han pogut fer el selectiu ara recordeu que l'important és arribar. Molts ànims.
Ací us deixe algunes imatges del lliurament de les orles i els diplomes als millors expedients que va tindre lloc dissabte passat al Teatre Cervantes de Petrer.
Estic molt agraïda per les paraules que em dedicàreu i pel detall del diploma i de la fotografia.
El "lip dub" el podríem traduir com "doblatge de llavis". Consisteix a fer el "playback" d'una cançó i gravar un vídeo no-professional, però que quede guapet. Ací vos deixe el de la Universitat de Vic, ara en versió completa.
Doncs res, ja ho sabeu, això és el que vos espera quan arribeu a la universitat... ;-D
Ací teniu el que heu de repassar per a l'examen de dijous 20 de maig (batxillerat A) . En aquesta ocasió teniu una ajudeta perquè vos dic com seran les qüestions B del tercer apartat de l'examen. També vos deixe alguns enllaços fets per altres companys professors per si voleu repassar algun punt concret.
1. Comprensió del text
a. Descriure el tema i les parts bàsiques del text. b. Resumir el contingut del text amb una extensió màxima de 10 línies.EL RESUM
AQUESTES DUES PRIMERES SÓN FIXES
c. Identificar la tipologia textual especificant els trets corresponents que apareixen al text. d. Identificar el registre (formal/informal) i la varietat geogràfica (català oriental/català occidental) especificant els trets corresponents que apareixen al text. e. Identificar recursos expressius o tipogràfics presents al text: metàfora, metonímia, hipèrbole, tipus de lletra, cometes, etc. f. Identificar les veus del discurs. g. Identificar i justificar les marques de modalització del text.
2. Anàlisi lingüística del text
a. Qüestions sobre aspectes bàsics de la pronúncia: distinció entre vocals obertes i tancades (o/e), entre consonants sibilants sordes i sonores.FONET b. Qüestions sobre l’ús dels temps verbals: alteració de les referències temporals d’un fragment (ex.: de present a passat, de passat a present).VERBS c. Qüestions sobre aspectes sintàctics i discursius: identificació de les funcions sintàctiques en una oració, mecanismes gramaticals de referència (funció d'un pronom i a què fa referència, si el que és relatiu o conjunció i assenyalar-ne l'antecedent, explicar la dixi en el text o assenyalar els connectors del text i dir de quin tipus són).FEBLES i RELATIUS d. Qüestions de lèxic, semàntica, fraseologia i terminologia: definir o donar un sinònim, un antònim, hiperònim o un hipònim de mots o termes extrets del text; explicar (per mitjà d’un sinònim o d’una definició) el significat d’unitats fraseològica extretes del text o generar una frase en què es faça servir correctament mots, termes o unitats fraseològiques extrets del text.LÈXIC
3. Expressió i reflexió crítica
a. Qüestions de literatura
9. Descriu les característiques bàsiques de la poesia actual. 13. Descriu les característiques bàsiques de l’escriptura teatral actual. 14. Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual. 16. Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.
b. La segona qüestió
1. Reflexiona sobre les adaptacions d'obres literàries al cinema o al teatre.
2. Elabora una opinió personal sobre les idees del text.
Criteris generals d’avaluació
1. Comprensió del text. Puntuació: 3 punts
a) Descriure el tema i les parts bàsiques del text. (1 punt) b) Resumir el contingut del text amb una extensió màxima de 10 línies. (1 punt) c) (0’5 punts) d) (0’5 punts)
2. Anàlisi lingüística del text. Puntuació: 3 punts
a) (1 punt): si es desconeix la resposta d’un dels ítems sobre pronunciació, cal deixar-la en blanc, ja que, si la resposta és incorrecta, descompta el valor corresponent. b) (1 punt) c) (1 punt)
3. Expressió i reflexió crítica. Puntuació: 4 punts
a) (2 punts) b) (2 punts)
En els apartats de Comprensió del text i d’Expressió i reflexió crítica, les respostes es valoraran més positivament si responen amb precisió la pregunta, expressen amb claredat i ordre les idees i els conceptes, es presenten ben estructurades (paràgrafs, signes de puntuació, connectors discursius) i demostren un bon domini de la normativa gramatical i de l’expressió lèxica.
Si la redacció presenta errors gramaticals i d’expressió, es descomptaran 0’05 punts per error. Les faltes repetides no es comptaran (p.e.: del home/del home o Castello/Castello, 1 falta; però, del hort/del home o Castello/qüestio, 2 faltes). El descompte es farà per preguntes. Si en una pregunta el descompte per errors supera la puntuació de la pregunta, la puntuació serà 0.
Gràcies a la feina feta pels professors Alícia Alcaraz, Josep Alandete i Robert Escolano de qui vos he enllaçat materials.
Ací teniu un lloc on practicar lectura i dictats dels del vostre ordinador. En teniu de nivell mitjà i superior.
També podeu seguir un CURS COMPLET online, aquest més enfocat a preparar els exàmens de la JQCV. Podeu preparar-vos ara o guardar-ne l'adreça a "Adreces d'interés" per a practicar en l'estiu.
Com vos havia dit, ací vos deixe unes mostres d'algunes de les companyies teatrals que des dels anys 70 fins ara ens ofereixen espectacles en la nostra llengua. Més endavant buscaré més referències dels autors de teatre que ens ha tocat estudiar: Manuel de Pedrolo i Josep Maria Benet i Jornet.
La millor manera de comprendre i saber com és el teatre actual (des dels 60 fins ara) és, justament, consumint-ne. No en tenim la possibilitat i això és una gran llàstima, però almenys la xarxa ens deixa fer-ne un tastet.
DAGOLL-DAGOM, sol adaptar obres més antigues al llenguatge dramatúrgic del musical actual. És el cas de Mar i cel, "és una obra de teatre escrita per Àngel Guimerà l'any 1888. Es tracta d'una tragèdia romàntica escrita en vers i és de tipus historicoromàntic. L'acció de Mar i Cel se situa en alta mar durant la primera meitat del segle XVII. L'obra explica l'amor impossible entre un pirata musulmà i una noia cristiana. L'obra teatral compta amb tres actes i està escrita en versos decasíl·labs blancs."(adaptat de Viquipèdia)
Fixeu-vos en l'adaptació tan reeixida i en l'escenografia espectacular!!
Una altra cosa que fan els de la companyia Dagoll-dagom és crear muntatges teatrals a partir de textos d'escriptors no necessàriament dramaturgs. És el que fan, per exemple, a partir dels contes de terror d'Edgar Allan Poe. Punxeu-hi si voleu veure el personatge de Valdemar.
El TEATRE LLIUREtambé fa adaptacions de clàssics, com aquesta d'Alícia en terra de meravelles ara tan de moda en la versió del Tim Burton:
De vegades creen l'obra a partir de textos d'escriptors (poetes, narradors) o a partir dels nostres referents històrics més immediats:
Per acabar ELS COMEDIANTS són una companyia molt especial. "Formada el 19 de novembre de 1971 a l'escola de teatre independent de Barcelona. Des del principi van apostar per l'estil de teatre avantguardista que es feia en l'estranger, basat en experiències creatives col·lectives sense text ni directors, enfront del teatre clàssic que es feia a Espanya.
La interdisciplinearitat és una de les seves característiques: més enllà d'una companyia de teatre, són una "companyia d'espectacle" en la qual barregen el teatre amb el circ, la música, l'audiovisual, disseny, etc... Per això, es defineixen com a "un col·lectiu format per actors, músics i artistes de tot tipus dedicat per complet al món de la creació". Són actualment una de la companyies més prestigioses del món quant a l'espectacularitat dels seus muntatges.
Els seus espectacles són concebuts en la cúpula geodèsica de La Vinya, masia situada a Canet de Mar (Maresme), i han estat representants als cinc continents, des de Buenos Aires a Tòquio, passant per Nova York, Pequín, Madrid o París, i actuant tant en grans ciutats com en petits pobles. En els darrers 30 anys han concebut una gran varietat d'espectacles, tant d'inspiració pròpia com per encàrrec. Sovint han simultanejat la representació de diferents muntatges, tenint més d'un en el cartell en diferents moments. També han realitzat programes per a la televisió i han interpretat el film Karnabal (1985), de Carles Mira.
Ací els podeu veure a un certamen de teatre de carrer, l'Artscena:
Tots els muntatges de Comediants es caracteritzen pel seu gran esperit festiu, la multitud d'actors i la interrelació amb el públic. Totes les seves creacions tenen un gran significat inspirat en mites, símbols, rituals i cerimònies que celebren el pas cíclic dels humans per la Terra. Comediants han realitzat espectacles per a esdeveniments com la cerimònia de clausura dels Jocs Olímpics de Barcelona 1992, a l'Exposició Universal de Sevilla 1992, l'Expo de Lisboa'98, la Expo de Hannover'00, o el Fòrum de Barcelona 2004.
El muntatge que va concebre per a la cerimònia de clausura dels Jocs Olímpics de Barcelona de 1992 va causar un gran impacte per la seva espectacularitat i originalitat, i va crear una nova tendència imitada, des de llavors, en la majoria de cerimònies de grans esdeveniments. El 1996 van rebre la Creu de Sant Jordi.
El director d'escena és, des dels seus inicis, Joan Font." (adaptat de Viquipèdia)
Que passeu un bon dia acompanyats de bona literatura i bona companyia.
Ací vos deixe una presentació que vull dedicar especialment a Javier i Elena de segon de batxillerat d'arts que han estat seleccionats per als premis de redacció de la III Setmana pel Valencià de Petrer. Enhorabona!!!
Sóc Lola, antiga alumna de l’institut. L’any passat vaig acabar de cursar segon de batxillerat artístic.
Ja estem al mes d’abril…
Açò vol dir que no queda res per a finalitzar el curs, i també per a molts (que espere que ho siguen) una etapa de la seua vida.
A aquestes altures, ens veiem amb l'aigua al coll, és a dir, fins al capdamunt d’exàmens, amb nervis i tensions acumulades… però tot això desapareixerà en quant ens examinem del que ens queda i arribe l’estiu i amb ell les vacances.
Un tercer trimestre de segon pot ser una bogeria, però us puc dir, que l’esforç que haureu fet al llarg del curs i l’empenta que haureu de fer ara serà recompensada.
Si ho penseu, les proves d’accés no tenen per què donar-vos por, ja que tot el que haureu treballat a classe i a casa ho tindreu al cap el dia de les proves (l’experiència del dia a dia és fonamental) i el millor és anar amb una bona disposició a les PAU.
Antiga Facultat de Dret, es conserva a la Facultat de Filosofia aquest panel alegóric de la Justicia.
Oreto em va comentar que fera una entrada al blog, per tal d'acostar-vos la meua experiència a la universitat, i jo encantada, ja que Oreto , com bé sabeu, es una professora excepcional. Com a mestra i com a persona. Gràcies Oreto per tot el que ens has sabut transmetre i de segur que els teus alumnes d’aquest any també ho sabran.
Bo, anem al tall….
Hall Facultat de Filosofia
Vaig triar fer la carrera a València, i pot estranyar a més d’u que eixint d’arts, haguera volgut estudiar una carrera de lletres com és periodisme, encara que per motius de nota, estic fent filosofia.
Entrada Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació
La veritat que com diu el refrany, no hi ha mal que per bé no vinga, ja que estic molt contenta amb la carrera. No us desanimeu si no aconseguiu les coses a la primera, aneu amb tota la vostra força fins a acostar-vos al que veritablement voleu, i pot ser a més, com és el meu cas, que en el camí trobeu realment el que us òmpliga com a persones. Mai ses ap on podem arribar i a vegades no som realment conscients fins a on podem arribar. El més important és fixar-nos objectius a curt temps i fer camí, no parar-se mai.
Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació
La licenciatura en filosofia es troba al campus Blasco Ibáñez, com també les filologies i relacionades (periodisme), medicina i odontologia, infermeria, podologia, història i geografia, ciències de l’activitat física i l’esport, a més de psicologia i ciènces de l’educació (pedagogia…) que pertany a la facultat de filosofia.
Facultat de Geografia i Història
Es troba aquest campus obert a la ciutat, ja que no és com pot ser la Politècnica de València o el campus d’Alacant, per posar uns exemples. Açò té els seus avantatges i els seus inconvenents, com tot. Això va a gustos…
Servei de publicacions Universitat de València: Llibreria de la Universitat
A més hi ha tres campus més a la UV; Campus de Burjassot (farmàcia, escola tècnica superior d’enginyeria, matemàtiques, física, química….), Campus Els Tarongers, al costat de la UPV (ciències socials, dret, economia) i l’Escola Universitària de Magisteri Ausiàs March. També sabreu que la licenciatura en Belles Arts es fa a la Politècnica.
Biblioteca d’Humanitats Joan Reglà
El barri per excel•lència d’estudiants és Benimaclet, dins de la comarca de L’Horta, poble independent des d'inicis del segle XVI fins a l’annexió a València en 1878. Es troba a 10 minuts a peu tant de la UPV com de la UV, i no hi ha que preocupar-se de les distàncies (hi ha tramvia i metro als accessos de les universitats). A més és un dels barris de València on més s’escolta parlar valencià i es gaudeix de la tranquil•litat del seus carrers i l’amabilitat de les seves gents. El tracte es directe a les seves fruiteries i comerços a peu de carrer. També Benimaclet ofereix un atractiu programa cultural, cafés teatre, i acadèmies musicals.
Ací es viu de categoria, que us vaig a dir!
Si voleu aprendre valencià a més d’estudiar a València, podeu triar quantes asignatures vulgueu en valencià, per a reforçar els vostres coneixements. També podeu fer tàndem amb parella lingüística a càrrec del Voluntariat pel Valencià. Ací us preparen des de qualsevol nivell, tant en proves orals com escrites per al mitjà.
Boca de metro : destí Facultats
Tot campus té la seua biblioteca a banda de les sales de lectura que hi ha a cada facultat. En la Joan Reglà d’Humanitats per exemple, podreu trobar tota la bibliografia que necessiteu per al vostre estudi, a més de servei de préstec que vos deixa portar els llibres a casa. Les biblioteques obrin 24 hores en periodes d’exàmens, així ningú pot dir que no pot estudiar!! Bromes a part, també trobareu per tot arreu biblioteques públiques on ofereixen bon serveis horaris i bibliogràfics.
Espai verd a Blasco Ibáñez
Només puc parlar de com eés la meua carrera, però us he de dir que la cosa canvia molt de com és la vida d’estudiant a batxillerat. Ací s’acabaren les dures jornades intensives de 8 a 15…. Estareu farts ja, no? Jo ho estava… Encara que les hores restants les has d'aprofitar estudiant pel teu compte.
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
Aquest últim quatrimestre, tinc dues hores de docència diaria, de dilluns a dijous (també us dic que podeu fer-hos el vostre horari personal, si voleu compaginar els estudis amb algun treball). Per tot açò, els estudis et deixen espai suficient per organitzar les tasques i l’estudi, i a banda, també et deixa temps per activitats d’oci, si saps aprofitar bé el temps.
Facultat de Psicologia
L’opció per triar és molt ampla, ja es sap que la llibertat es mesura pel ventall de possibilitats que obris per a triar la universitat proposa moltes activitats, conferències relacionades amb els estudis de les diverses carreres, congressos, teatre (i a més si us interessa, al Teatre Micalet fan obres en valencià).
Carril bici i col.legi major Lluís Vives
També hi ha cinema en valencià, concerts, i al pavelló poliesportiu de la universitat s’oferta tot tipus d’activitats esportives, ball, manteniment, ioga entre altres, a preus populars.
Aulari I
¿Què més us puc dir?
Només que us informeu ben bé dels estudis que vulgueu fer l’any que ve, i que us esforceu tot el que pogueu perquè paga la pena.
Pavelló poliesportiu (pistes)
No perdeu mai la il.lusió pel demà i somieu, somieu molt i lluiteu, perquè com bé sabeu, tot és possible si ens ho proposem.
Molts ànims a tots i a totes i molta força pel que queda de curs!